Etwinning: το ταξίδι με υφάδι το παρελθόν ολοκληρώνεται

Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα etwinning με θέμα "The magic art of weaving" για τη σχολική χρονιά 2021-22 φτάνει στο τέλος του και όλοι οι συμμετέχοντες αξιολογούμε την όλη προσπάθεια και συνεργασία.

EIKONA PLATFORMAS YFANTO

H τέχνη της υφαντικής αποτελούσε και αποτελεί στοιχείο τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς για τη χώρα μας και πιο συγκεκριμένα για τις πόλεις του Σουφλίου, με τη σημαντική παράδοση στα υφαντά από μετάξι, αλλά και το νησί της Κρήτης, όπου η επεξεργασία του μαλλιού πρωτοστατούσε για αρκετά χρόνια. Στις περιοχές αυτές η υφαντική ήταν μια από τις βασικές ενασχολήσεις των γυναικών στο παρελθόν, δίνοντάς τους την ευκαιρία να παράγουν υφαντά προορισμένα για διάφορες χρήσεις μέσα στην οικία τους.  

Το πρόγραμμα  με τίτλο: «The magic Art of Weaving» έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές του ΓΕΛ Σουφλίου, στους μαθητές του Γυμνασίου Ατσιπoπούλου στο Ρέθυμνο και στους μαθητές του Shkolla e Mesme e Bashkuar Bularat, στο Αργυρόκαστρο της Αλβανίας, να πραγματοποιήσουν ένα ταξίδι στο χθες, αλλά και στο σήμερα, προκειμένου να γνωρίσουν τις «μαγικές» ιδιότητες της υφαντικής, την επίδρασή της στην καθημερινή ζωή των προγόνων τους, αλλά και των σύγχρονων ανθρώπων αντιλαμβανόμενοι συνάμα ως ενεργοί πολίτες της χώρας τη δυναμική και τις προοπτικές αυτής της τέχνης.

Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, το ΓΕΛ Σουφλίου πραγματοποίησε επίσκεψη στο Μουσείο Τέχνης Μεταξιού του Γ.Τσιακίρη. Εκεί ο κος Τσιακίρης μίλησε για τη θέση της υφαντικής στην παρελθοντική κοινωνία του Σουφλίου, αναλύοντας τα μοτίβα και τα χρώματα που συνήθιζαν να έχουν τα τοπικά υφαντά. Παρουσίασε τους διάφορους τύπους αργαλειών, τοπικούς και ξένους, παλιούς και πιο νέους, που υπάρχουν στο μουσείο, εξηγώντας συνάμα τη λειτουργία αυτών και επισημαίνοντας τους νέους ορίζοντες της υφαντικής για το Σουφλί.

Στη συνέχεια, οι  μαθητές του ΓΕΛ Σουφλίου βρέθηκαν στο Μουσείο Μετάξης του Ομίλου Πειραιώς και φωτογράφησαν τον κύκλο του μεταξιού, όπως αναπαρίσταται εκεί. Επίσης, γνώρισαν τεχνικές βαφής της κλωστής και είδαν από κοντά παραδοσιακές μεταξωτές υφαντές στολές. 

Την ίδια στιγμή, στην άλλη άκρη της χώρας, οι μαθητές του Γυμνασίου Ατσιποπούλου επισκέπτονταν  στο Ρέθυμνο το σύγχρονο εργαστήρι υφαντικής  «Klotho» της Αλεξάνδρας Θεοχάρη- Κρεβατσούλη. Εκεί η κα Θεοχάρη παρουσίασε στα παιδιά τη σύγχρονη προοπτική της υφαντικής τέχνης, καθώς η ίδια, γνωρίζοντάς τη καλά, δραστηριοποιείται σήμερα επαγγελματικά στο χώρο, δημιουργώντας κάθε χρόνο, από το μηδέν, την προσωπική της συλλογή με ρούχα, αλλά και σύγχρονα χρηστικά αντικείμενα για το σπίτι. Μετά από μια σύντομη ξενάγηση στο χώρο, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δημιουργήσουν το δικό τους έργο στον παραδοσιακό αργαλειό κι έτσι, δουλεύοντας ομαδικά, να βιώσουν τη χαρά της δημιουργίας.

Ταυτόχρονα , άλλα μέλη της ομάδας του Ρεθύμνου επισκέφτηκαν την Ιερά Μονή της Αγίας Ειρήνης στο Ρουσσοσπίτι, λίγα χιλιόμετρα έξω από την πόλη του Ρεθύμνου, για να δουν πώς υφαίνονται σήμερα σε παραδοσιακούς αργαλειούς τα εκκλησιαστικά άμφια από τις μοναχές του μοναστηριού. Η ηγουμένη του μοναστηριού, πάντα φιλόξενη,  μας άνοιξε την καρδιά της και απάντησε σ’ όλες τις ερωτήσεις των παιδιών που παρακολουθούσαν με αμείωτο ενδιαφέρον τη διαδικασία. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο γαλλικός οίκος μόδας Dior έχει έρθει σ’ επαφή με το μοναστήρι ζητώντας σχέδια και μοτίβα κατά καιρούς για τις συλλογές του.

Στη συνέχεια, από το φωτογραφικό υλικό των μουσείων και τη μελέτη βιβλίων,  αλλά και τις προσωπικές συλλογές των μαθητών, δημιουργήθηκε ένα κολάζ με τα δημοφιλέστερα μοτίβα και σχέδια των 3 περιοχών, Σουφλίου, Ρεθύμνου και Β. Ηπείρου.

kolaz 3                            The magic art of weaving

Οι από κοινού δράσεις των μαθητών των 3 σχολείων αποτελούσαν στόχο και ανάγκη των καθηγητών –συντονιστών από την πρώτη κιόλας στιγμή, ώστε  οι μαθητές να έχουν ενεργό ρόλο στη διαδικασία και ν’ αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και δράσεις. Ένας δεύτερος στόχος, επίσης, ήταν να έρθουν σ’ επαφή με την διαφορετική κουλτούρα διάφορων περιοχών της χώρας, αλλά και της Ευρώπης. Γι’ αυτό το λόγο, μέσω της πλατφόρμας, πραγματοποιήθηκαν τηλεδιασκέψεις με τους μαθητές των 3 σχολείων, για την ανταλλαγή απόψεων αλλά και εμπειριών κατά τη διάρκεια του προγράμματος.

teleconference 3 schools     teleconference 3 schools 2

Σημείο – σταθμός της συνεργασίας μας θα μπορούσε να θεωρηθεί και η συνέντευξη της δημοσιογράφου- λαογράφου και συγγραφέα του βιβλίου «Ρόδινη Ζωή» κας Ιωάννας Παρασχάκη που παραχωρήθηκε στους μαθητές των 3 σχολείων, με θέμα την υφαντική ως στοιχείο της πολιτιστικής κληρονομιάς του λαού μας. Η κα Παρασχάκη ανέλυσε στους μαθητές τη σημασία της υφαντικής  τέχνης στην οικιακή οικονομία της ελληνικής παραδοσιακής κοινωνίας.

tele intervies 4           τηλεσυνεντευξη

Αξιόλογο είναι και το αποτέλεσμα της συνεργασίας των τριών σχολείων στην παραγωγή μια παρουσίασης (power point) με θέμα τον κύκλο του μαλλιού και του μεταξιού. Επίσης, οι μαθητές και των τριών σχολείων ύφαναν από κοινού το δικό τους παραμύθι, με σκοπό ν’ αναπτύξουν τις επικοινωνιακές αλλά και τις ψηφιακές τους δεξιότητες.

Καθώς όμως στόχος κάθε εκπαιδευτικού πρέπει να είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών, δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε και τη δημιουργία φορητού αργαλειού από τους μαθητές του γυμνασίου Ατσιποπούλου, που ως στόχο είχε την καλλιέργεια και των τεχνικών δεξιοτήτων των παιδιών

Τώρα που αυτό το εγχείρημα φτάνει προς το τέλος του, σε μια ακόμα χρονιά με αρκετές δυσκολίες για το ελληνικό δημόσιο σχολείο, οφείλουμε να επαινέσουμε τη συμμετοχή και το θετικό κλίμα συνεργασίας μαθητών και καθηγητών, που με αγάπη και ενδιαφέρον για την παράδοση του τόπου μας αφιέρωσαν προσωπικό χρόνο για την υλοποίηση αυτού του απαιτητικού προγράμματος. Η τέχνη της υφαντικής, πέρα από σύμβολα και τεχνικές, έκρυβε και κρύβει την προσωπικότητα του ατόμου που  δημιουργεί ένα έργο, τα όνειρά του, τις προσδοκίες του, αμέτρητα συναισθήματα και, σίγουρα, αναρίθμητες ιστορίες ζωής… Αυτά τα στοιχεία είναι που κάνουν την υφαντική τέχνη τόσο σημαντική για την ιστορία του λαού της.          

            Στο πρόγραμμα αυτό που εγκαινιάστηκε τέλη Φλεβάρη 2022 συμμετείχαν:

  1. από το ΓΕΛ Σουφλίου στον Έβρο 39 μαθητές με τις συντονίστριες καθηγήτριές τους Βαρτζή Αναστασία, Γκάγκου Λεμονιά, Μακρυδήμα Βιργινία, Παρασκευά Παναγιώρα και Παρθένου Δήμητρα,
  2. από το Γυμνάσιο Ατσιποπούλου, στο Ρέθυμνο Κρήτης, 38 μαθητές με συντονιστές τους εκπαιδευτικούς: Αλεξάκη Μαρία, Γιαννούλη Κατερίνα, Ζεϊμπέκη Ροζαλία και Χαριτάκη Κίσσανδρο
  3. και από το Shkolla e Mesme e Bashkuar Bularat, στο Αργυρόκαστρο της Αλβανίας 7 μαθητές με συντονίστρια την εκπαιδευτικό Δήμα Μελπομένη.

τελευταία συνάντηση  1η συναντηση

  • Προβολές: 20